Stowarzyszenie "Wielkie Serce"

Stowarzyszenie na rzecz Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 1

KONTAKT

Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 1
ul. Barska 45
30 - 307 Kraków

tel/fax  12-266-29-67

 

 

"WYPRAWA DO HISZPANII, POZNAWANIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI"

 

    W październiku grupa 10 uczniów naszej szkoły udała się na sześć dni do Hiszpanii aby poznawać lokalną kulturę i integrować się z młodzieżą z bliźniaczej szkoły CEE Rosa Llácer. Wyjazd odbył się dzięki udziałowi naszego ośrodka w programie Wiedza Edukacja Rozwój i projekcie, który wygrał w konkursie wniosków PO WER: „Wyprawa do Hiszpanii, poznawanie dziedzictwa kulturowego wszystkimi zmysłami”.

    Wyjazd poprzedzony był starannym przygotowaniem: rok przed uczestnicy wyprawy brali udział w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego i hiszpańskiego, dzięki czemu w pierwszym dniu, podczas poznawania hiszpańskich rówieśników, nasi uczniowie potrafili przedstawić się w języku Cervantesa, podając imię, wiek, miejsce zamieszkania. Przed wyjazdem odbyły się także warsztaty psychologiczne z integracji w grupie „Team Building”, zajęcia z kuchni hiszpańskiej z nauczycielemi z Barcelony oraz wyprawa na lotnisko połączona z instruktażem pakowania walizki. Większość zajęć przeprowadzali nauczyciele naszej placówki. Podczas prawie tygodniowego pobytu młodzież z naszej szkoły branżowej zwiedziła najciekawsze miejsca kultury Hiszpanii i przede wszystkim Walencji: Katedrę Walencką, Mercado Central (najstarszy targ w Walencji), Giełdę Jedwabiu (hiszp. Lonja de la Seda), Ratusz Miejski, siedzibę sejmiku prowincji Walencja, monumentalne budynki i fontannę przy Plaça de l'Ajuntament a także Torres de Serranos - wieżę, która kiedyś stanowiła bramę wjazdową do miasta. Poznawaliśmy także hiszpańską naturę, dzięki wizytom w miejscach takich jak Oceanarium czy Umbracle, które jest częścią Miasta Sztuki i Nauki nasi uczniowie mogli dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy:

- Dlaczego w Walencji rośnie tak wiele palm, które potrzebują dużej wilgotności (70–80%) i średnich dziennych temperatur powyżej 12–13°C w każdy dzień roku i, że dzięki obserwacji roślin możemy odgadnąć jaki klimat charakteryzuje okolicę.

- Jakie zwierzęta zamieszkują poszczególne strefy klimatyczne. - Jak ważna jest dbałość o środowisko i co może uczynić jedna plastikowa butelka wyrzucona do kosza zamiast recyklingu.

- Jak wygląda mapa nieba nad poszczególnymi kontynentami, porównywaliśmy gwiazdy nad Polską i na przykład Afryką, można było dotknąć kraterów na księżycu.

- Jakie kiedyś stosowano urządzenia do pomiaru czasu, mogliśmy eksperymentować i własnym cieniem zaznaczać aktualną datę i godzinę.

    Podczas naszej hiszpańskiej wyprawy polscy uczniowie fotografowali rośliny, których nie spotkamy w Polsce: drzewka pomarańczowe, palmy, platany, markuje i wiele innych, oglądali pokaz delfinów, tworzyli także mapy flory i fauny Polski i Hiszpanii, rozmawiali z uczniami hiszpańskimi na temat ekologii. Zwiedzanie miasta w towarzystwie lokalnych mieszkańców pozwolił nam na dogłębne poznanie niektórych zwyczajów i tradycji walenckich: wizyta w Muzeum Ognia (Museo Fallero), gdzie zgromadzono figury, tzw. ninos, które są nieodłącznym elementem najważniejszego walenckiego święta Fallas. Udało nam się także pojechać do oddalonej o 200 km miejscowości Cuenca wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

    Podczas wyjazdu pomimo bogatego programu i napiętego harmonogramu znaleźliśmy czas na zabawy integracyjne na plaży, zakup pamiątek i posiłki w tradycyjnych hiszpańskich restauracjach specjalizujących się w przygotowaniu paelli.

    Wyjazd był dla uczniów wyjątkową przygodą, która pozwoliła im rozwinąć swoje zainteresowania i nauczyć wielu praktycznych umiejętności.