
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 1
ul. Barska 45
30 - 307 Kraków
tel/fax 12-266-29-67
"WYPRAWA DO HISZPANII, POZNAWANIE DZIEDZICTWA KULTUROWEGO WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI"
W październiku grupa 10 uczniów naszej szkoły udała się na sześć dni do Hiszpanii aby poznawać lokalną kulturę i integrować się z młodzieżą z bliźniaczej szkoły CEE Rosa Llácer. Wyjazd odbył się dzięki udziałowi naszego ośrodka w programie Wiedza Edukacja Rozwój i projekcie, który wygrał w konkursie wniosków PO WER: „Wyprawa do Hiszpanii, poznawanie dziedzictwa kulturowego wszystkimi zmysłami”.
Wyjazd poprzedzony był starannym przygotowaniem: rok przed uczestnicy wyprawy brali udział w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego i hiszpańskiego, dzięki czemu w pierwszym dniu, podczas poznawania hiszpańskich rówieśników, nasi uczniowie potrafili przedstawić się w języku Cervantesa, podając imię, wiek, miejsce zamieszkania. Przed wyjazdem odbyły się także warsztaty psychologiczne z integracji w grupie „Team Building”, zajęcia z kuchni hiszpańskiej z nauczycielemi z Barcelony oraz wyprawa na lotnisko połączona z instruktażem pakowania walizki. Większość zajęć przeprowadzali nauczyciele naszej placówki. Podczas prawie tygodniowego pobytu młodzież z naszej szkoły branżowej zwiedziła najciekawsze miejsca kultury Hiszpanii i przede wszystkim Walencji: Katedrę Walencką, Mercado Central (najstarszy targ w Walencji), Giełdę Jedwabiu (hiszp. Lonja de la Seda), Ratusz Miejski, siedzibę sejmiku prowincji Walencja, monumentalne budynki i fontannę przy Plaça de l'Ajuntament a także Torres de Serranos - wieżę, która kiedyś stanowiła bramę wjazdową do miasta. Poznawaliśmy także hiszpańską naturę, dzięki wizytom w miejscach takich jak Oceanarium czy Umbracle, które jest częścią Miasta Sztuki i Nauki nasi uczniowie mogli dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy:
- Dlaczego w Walencji rośnie tak wiele palm, które potrzebują dużej wilgotności (70–80%) i średnich dziennych temperatur powyżej 12–13°C w każdy dzień roku i, że dzięki obserwacji roślin możemy odgadnąć jaki klimat charakteryzuje okolicę.
- Jakie zwierzęta zamieszkują poszczególne strefy klimatyczne. - Jak ważna jest dbałość o środowisko i co może uczynić jedna plastikowa butelka wyrzucona do kosza zamiast recyklingu.
- Jak wygląda mapa nieba nad poszczególnymi kontynentami, porównywaliśmy gwiazdy nad Polską i na przykład Afryką, można było dotknąć kraterów na księżycu.
- Jakie kiedyś stosowano urządzenia do pomiaru czasu, mogliśmy eksperymentować i własnym cieniem zaznaczać aktualną datę i godzinę.
Podczas naszej hiszpańskiej wyprawy polscy uczniowie fotografowali rośliny, których nie spotkamy w Polsce: drzewka pomarańczowe, palmy, platany, markuje i wiele innych, oglądali pokaz delfinów, tworzyli także mapy flory i fauny Polski i Hiszpanii, rozmawiali z uczniami hiszpańskimi na temat ekologii. Zwiedzanie miasta w towarzystwie lokalnych mieszkańców pozwolił nam na dogłębne poznanie niektórych zwyczajów i tradycji walenckich: wizyta w Muzeum Ognia (Museo Fallero), gdzie zgromadzono figury, tzw. ninos, które są nieodłącznym elementem najważniejszego walenckiego święta Fallas. Udało nam się także pojechać do oddalonej o 200 km miejscowości Cuenca wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Podczas wyjazdu pomimo bogatego programu i napiętego harmonogramu znaleźliśmy czas na zabawy integracyjne na plaży, zakup pamiątek i posiłki w tradycyjnych hiszpańskich restauracjach specjalizujących się w przygotowaniu paelli.
Wyjazd był dla uczniów wyjątkową przygodą, która pozwoliła im rozwinąć swoje zainteresowania i nauczyć wielu praktycznych umiejętności.
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)
	.jpg)