Stowarzyszenie na rzecz Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 1
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 1
ul. Barska 45
30 - 307 Kraków
tel/fax 12-266-29-67
FIZJOTERAPIA
Fizjoterapia indywidualna:
Ćwiczenia prowadzone są indywidualnie w ramach zajęć rewalidacyjnych, raz w tygodniu przez 60 min. Przebieg zajęć i dobór ćwiczeń uzależniony jest od zaleceń lekarza, oraz indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Zajęcia obejmują czynności usprawniania ogólnego, reedukacji psychicznej i zawodowej, w celu przystosowania do normalnego życia społecznego i zawodowego wychowanków, którzy wskutek wad wrodzonych lub nabytych są inwalidami ruchowymi okresowo lub na stałe. Celem terapii jest przywrócenie w optymalnych granicach sprawności uszkodzonych lub upośledzonych narządów.
Uczęszczający na zajęcia to osoby o dużym deficycie ruchowym i samoobsługowym, najczęściej z chorobą Little'a, wrodzoną wiotkością mięśniowo - stawowo- więzadłową i stanach pourazowych, często poruszający się na wózku.
Podstawą fizjoterapii są ćwiczenia ruchowe prowadzone w dostosowanych i wyposażonych do tego celu salach, gdzie ruch staje się środkiem leczniczym wpływającym na cały organizm.
W skład prowadzonych ćwiczeń wchodzą:
Ćwiczenia bierne – wykonywane przez terapeutę bez czynnego udziału wychowanka.
Ćwiczenia izometryczne – czynne napinanie mięśni bez zmiany ich długości.
Ćwiczenia czynno-bierne – ruch wykonywany jest biernie natomiast uczeń czynnie rozluźnia mięśnie.
Ćwiczenia samowspomagane – uczeń siłą mięśni kończyny zdrowej wspomaga pracę osłabionych mięśni.
Ćwiczenia w odciążeniu – wykonywanie ruchu przy odciążeniu przez terapeutę ćwiczonego odcinka ciała.
Wyciągi.
Ćwiczenia czynne.
Ćwiczenia synergistyczne – pacjent siłą mięśni kończyny zdrowej wspomaga pracę osłabionych mięśni.
W naszej szkole zajęcia fizjoterapii są uzupełniane przez zajęcia sportowe, obejmujące ćwiczenia w wodzie.
Najważniejsze korzyści płynące z ćwiczeń to:
• Usprawnianie prowadzące do osiągnięcia maksymalnych możliwości psychoruchowych dziecka.
• Maksymalne usunięcie niesprawności fizycznej i przygotowanie do rehabilitacji cji np. społecznej.
• Podejmowanie działań aby zapewnić wychowankowi rozwój fizyczny i psychiczny w takim stopniu, aby odzyskał zdolność do aktywnego i samodzielnego życia.
• Usprawnienie jednostki, aby mogła się ona uczyć i pracować w takich warunkach na jakie pozwala jej stan zdrowia.
• Wspomaganie i kompensowanie rozwoju ruchowego dziecka.
• Tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka.
• Kształtowanie zachowań prozdrowotnych.
• Nauka samoobsługi.
• Współpraca ze specjalistami i nauczycielami.
• Ścisły kontakt z rodzicami ( służenie pomocą i radą ).
• Włączenie wychowanka w szkolne imprezy kulturalne i rekreacyjne szkoły,umożliwiając mu rozwój społeczny.
• Pomoc uczniowi w zaakceptowaniu faktu własnej choroby lub kalectwa.
Uczniowie ze skierowaniem są kwalifikowani na zajęcia po konsultacji z rodzicami dziecka i w/g wskazań od lekarza.
mgr Jacek Zuba - fizjoterapeuta