Stowarzyszenie na rzecz Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 1
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 1
ul. Barska 45
30 - 307 Kraków
tel/fax 12-266-29-67
INFOTERAPIA
Komputer w XXI wieku jest obecny w każdej dziedzinie życia. Znajomość obsługi tego urządzenia, umiejętność surfowania po Internecie jest nieodzownym elementem życia współczesnego człowieka, a zwłaszcza osoby niepełnosprawnej, dla której często Internet i komputer to jedyny sposób komunikowania się ze światem.
Idąc z duchem czasu, prowadzimy w naszej Szkole zajęcia z infoterapii, w całym etapie edukacyjnym czyli w klasach I – III. Posiadamy pracownie wyposażone nie tylko w wysokiej klasy sprzęt komputerowy, ale także urządzenia biurowe: kserokopiarki, drukarki, skanery, bindownice czy laminarki. W ten sposób uczniowie mogą efekty swojej pracy wydrukować, skserować i cieszyć się swoją praca.
Uczniowie podczas zajęć z infoterapii zdobywają nowe umiejętności, wiedzę na temat obsługi programów użytkowych, usprawniają się w zakresie procesów orientacyjno – poznawczych, myślenia i mowy, czy koordynacji wzrokowo – ruchowej. Poprzez zabawę uczą się bezpiecznego i rozważnego korzystania z Internetu, z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa. Poznają problem cyberprzemocy, z którym w dzisiejszych czasach spotyka się niemal każdy uczeń, nawet niepełnosprawny, w mniejszym lub większym stopniu.
Terapia poprzez komputer:
-- rozwija zdolności oraz usprawnia funkcje integracji percepcyjno – motorycznych
-- eliminuje zaburzenia elementarnych funkcji percepcyjno – motorycznych
-- kształtuje i utrwala prawidłową wymowę
-- usuwa trudności w czytaniu
-- usprawnia czytanie z ekranu
-- oddziałuje psychoterapeutyczne
-- rozwija różnego typu uzdolnienia, np. twórcze
Podczas zajęć korzystamy z różnych programów komputerowych, gier, programów edukacyjnych, których zaletą są szerokie i różnorodne możliwości graficzne. Mogą one w znacznym stopniu wzmocnić stymulację rozwoju psychoruchowego oraz możliwość indywidualizacji pomocy dla określonego dziecka.
Komputery są bardzo cierpliwe i nigdy się nie męczą ciągłym powtarzaniem. Uczeń może sam wybrać poziom, styl nauczania czy wygląd programu dzięki czemu proces edukacji staje się bardziej przyjemny i atrakcyjny. Sukcesy odnoszone w grach edukacyjnych wzmacniają poczucie własnej wartości ucznia.