Stowarzyszenie na rzecz Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 1
Specjalny Ośrodek
Szkolno - Wychowawczy nr 1
ul. Barska 45
30 - 307 Kraków
tel/fax 12-266-29-67
NA TERENIE KL PLASZOW OD WROGOŚCI I ZAKAZÓW DO MASOWEJ ZBRODNI
O człowieku w nieludzkich czasach wojny i Holokaustu dowiadujemy się z opisów historyków i artystów. Pierwsi szczególnie koncentrują się na faktach, natomiast drudzy starają się oddać ludzkie przeżycia i emocje. Przybliżenie tła historycznego pomaga zrozumieć okrucieństwo nazizmu, cierpienia człowieka w obozowej rzeczywistości oraz źródła Zagłady, a także ułatwia odbiór utworów literackich i tekstów kultury, ukazujących obraz życia i powstania w getcie warszawskim.
Zaczęło się od słów, szyderstwa i nękania, a skończyło na stworzeniu obozów koncentracyjnych i obozów śmierci.
Podczas wizyty na terenie niemieckiego obozu pracy i koncentracyjnego Plaszow młodzież z klas trzecich miała możliwość poznać historię zbrodni, próbę unicestwienia narodu żyjącego od wieków w Europie. Ideologia wprowadzona przez niemieckich narodowych socjalistów pod przywództwem Adolfa Hitlera próbowała sprowadzić Żydów do roli „podludzi” i wyeliminować ze społeczeństwa w obozach pracy i przede wszystkim w fabrykach śmierci.
Uczniowie zapoznali się z takimi pojęciami jak: eksterminacja, getto, Holokaust i kolaboracja. W ramach przywracania pamięci o dawnych mieszkańcach naszych miast, miasteczek i wsi dowiedzieli się o żydowskich współtwórcach kultury Rzeczypospolitej. Wędrując po terenie byłego obozu, utworzonego przez Niemców jesienią 1942 r. w Krakowie na terenie dawnych cmentarzy żydowskich, położonych w dzielnicy Wola Duchacka, szukali odpowiedzi na kilka pytań.
Kim w terminologii nazistowskiej był Aryjczyk?
Czego zaczęło się prześladowanie ludności żydowskiej?
Jakie warunki panowały w gettach i obozach?
Czy hitlerowcy dokonywali zbrodni tylko na narodzie żydowskim?
Skąd wzięła się nazwa KL Plaszow i dlaczego właśnie jej powinno się używać?
Jakie funkcje pełnił obóz?
Jakie prace wykonywali więźniowie?
Do noszenia jakiego znaku indentyfikacyjnego na ubraniach zmuszano Żydów?
Jaka kara ze strony Niemców czekała osoby ukrywające Żydów bądź dostarczające im żywność?
Co przedstawia pomnik Ofiar Faszyzmu?